Image

Oppimispäiväkirja | syyskuu 2021

Elo-syyskuu 2021 | vko 35

Yleistä opiskelusta

Kuukausi vaihtuu ja toiminta tulee tutummaksi. Ryhmämme on todella hieno ryhmä ja heidän kanssaan tästä syksystä tulee mukavaa.

Ihmisten erilaiset vahvuudet ovat LIPTTAHA-08.2021:n iso rikkaus. Hyvässä tiimissä on kaikenlaisia ihmisiä, nuoria ja vanhoja, miehiä ja naisia.

Tiistaista muodostui farssi, jota selviteltiin vastuuopettajamme Sannan johdolla. Kaikesta huolimatta asiat alakavat muodostua mielenkiintoisempaan suuntaan Hyvä niin.

Mitä opiskelin?

Maanantaina ja tiistaina jatkoimme taulukkolaskentaa. Uutena aiheneena keskiviikkona ja torstaina opiskelimme asikaslähtöisyyttä eli ts. markkinointia. Perjantaina oli viikon itsenäisen työskentelyn vuoro, jossa käytiin läpi yrityksen ja yhteiskunnan rooleja ja yrityksen kustannusrakenteita.

Mitä opin?

Taulukkolaskenta ei edelleenkään ylittänyt haastavuuden rajaa. Asiakaslähtöisyyden tunnit sen sijaan olivat mielenkiintoisia ja sain monia ahaa elämyksia markkinoinnin ja asiakaslähtöisyyden osalta. Kuten olin monille ryhmämme jäsenille sanonut, niin nyt oltiin aiheessa, jossa digiosaamiseni ei enää nosta minua osaajien yläkastiin, vaan osaamista päästiin osoittamaan koko ryhmän laajudessa.

Perjantain itsenäisen työskentelyn aiheet olivat myös mielenkiintoisia ja opin taas uutta taloushallinnon ja yrityksen taloushallinnon saralla. Alkaa näyttää siltä, että tämähän on juuri sitä mitä tykkään opiskella.

Oppimishavainnoksi tällä viikolla muodostui se, kuinka aiemmat pastoriopinnot auttavat itsenäisen opiskelun paperitöissä ja se helpottaa, kun osaa riittävät digitaidot ja opiskeluissa tarvittavien asiakirjojen tekoa, jotta voi keskittyä varsinaiseen aiheiseen ja sitä kautta sisältöön, kun aikaa ei mene muuhun ulkoiseen.


Syyskuu 2021 | vko 36

Yleistä opiskelusta

Toinen viikko syyskuusta paketissa. Viikko oli lähiopetuspainotteinen. Edelleen etememme alkutaipaleella, jossa käymme eri aineissa erilaisia alkuasioita lävitse. Kuitenkin toivoisin, että kukin aine olisi enemmän kokonaisuutena, varsinkin jos niitä on vain muutama opetuspäivä (max. 6 päivää).

Mitä opiskelin?

Maanantaina ja tiistaina opiskelin palkan laskemista ja tietojen toimittamista. Keskiviikkona oli viikon itsenäisen työskentelyn vuoro, jossa minulla ei ollut paljon muuta kuin palkanlaskentakirjan lukemista, sillä osa ryhmästä osallistui YTO-aineiden työpajoihin. Torstaina ja perjantaina jatkoin asiakaspalveluenglannin parissa lähi- ja teams-opetuksessa.

Mitä opin?

Palkan laskeminen ja tietojen toimittaminen olivat sitten varsinaisia taloushallintoon liittyviä asioita ja juuri nämä taloushallintoon liittyvät asiat motivoivat opiskelemisessa. On hyvä tulevaisuutta varten oppia ymmärtämään, miten raha kiertää yrityksessä ja mitä kaikkia vaiheita on ennen kuin palkka kolahtaa saajansa tilille.

Torstain ja perjantain asiakaspalveluenglanti tuntui pakkopullalta. Ei siksi, että se olisi täysin turhaa, vaan siksi, että kurssin suppeuden vuoksi siinä ei päästä omaan tasooni nähden kovinkaan syvälle taloushallinnollisiin juttuihin. Ja juuri tuosta syystä etenkin perjantain teams-päivä oli opiskelumotivaation kohdalta haasteellinen.

Oppimishavainnoksi tällä viikolla muodostui, kuinka tuo alussa mainitsemani kurssitarjottimen ”sekavuus” (esim. asiakaspalveluenglannin osalta) on haastavaa, sillä jos ainetta on tarjottimessa kokonaisuudessaan vain muutama päivä ja päivien välillä on useamman päivän (jopa viikkojen) väliä, niin opiskeludraivin ylläpitäminen vaikeutuu.

Sannan sanat siitä, että alussa voi turhauttaa, ovat olleet mantra jota olen miettinyt, ja se sekä opiskeluryhmäni mukavat ihmiset ovat motivoiva tekijä, joka kannustaa eteenpäin.

Elä oppiaksesi ja silloin todella opit elämään

John C. Maxwell
John C. Maxwell

Ossi Lehtovuori
LIPTTAHA-08.2021